Zuiniger rijden

Zuiniger rijden door bewust te rijden. Niet alleen een zuinige bedrijfsauto helpt bij zuiniger rijden en een beter milieu maar bewuster rijden doet waarschijnlijk het meest.

Er zijn een hoop factoren welke een bijdrage kunnen leveren aan een lager brandstofverbruik.

Remmen

Door de rem minder vaak te hoeven gebruiken rolt uw bedrijfsauto langer door waardoor er minder energie en brandstof verloren gaat. Minder vaak hoeven remmen betekend meer afstand houden. Ook als u afrijdt op rotonden en stoplichten kunt u uw gaspedaal tijdig loslaten. Tijdig het gas loslaten zorgt ervoor dat u honderden meters, afhankelijk van de snelheid, uit kunt rollen zonder daarvoor brandstof te gebruiken. Laat de auto gewoon in de versnelling staan om uit te rollen. Schakel hierbij niet terug. Als de snelheid dusdanig laag is dan moet u de koppeling intrappen en terug schakelen.

Gas geven en schakelen

Schakelen met een bedrijfsauto kan het beste rond de 2500 toeren gebeuren. Hierdoor is de bedrijfsauto sneller op snelheid en kan de motor rustig de snelheid in een hogere versnelling op zijn gemak blijven bijhouden. Vaak wordt gedacht dat heel rustig de motor in toeren laten klimmen minder brandstof verbruikt. Dat is onjuist. De motor heeft meer tijd nodig om de snelheid te behalen en zal dus meer tijd hebben om brandstof te verbruiken.

Bandenspanning

Zorg er altijd voor dat de banden hard genoeg zijn. Een zachte band veroorzaakt meer slijtage aan de band zelf en zorgt voor een hogere rolweerstand. Dit leidt weer tot een hoger brandstofverbruik. Pomp de banden altijd goed op en zorg dat ook met lading de banden hard genoeg zijn.

Lading

Zorgt dat u alleen met lading rijdt indien het ook echt nodig is. Gooi lading er uit indien het kan en rijdt er niet onnodig mee rond. De motor moet harder werken om het gewicht mee te dragen. Dit kost meer brandstof. In veel gevallen kan hier winst worden behaald.

Dakdragers en Aerodynamica

Rijdt alleen met dakdragers als ze ook echt nodig zijn. Dakdragers beïnvloeden de aerodynamische vorm van de bedrijfsauto waardoor er meer brandstof geconsumeerd wordt. Teven geeft het in veel gevallen een hoop windgeruis op de snelweg of bij hogere snelheden.

De bedrijfsauto wassen, hoe raar het ook klinkt, draagt ook bij aan een lager brandstofverbruik. Een schone bedrijfsauto heeft minder luchtweerstand dan een vervuilde. Dit is uit onderzoek gebleken.

Onderhoud

Door tijdig onderhoud uit te voeren aan de bedrijfsauto kan deze ook zuiniger blijven functioneren. Bij elke onderhoudsbeurt wordt bijvoorbeeld het luchtfilter vervangen of gereinigd. Indien deze vervuild is kan de motor minder goed presteren en zijn efficiëntie verliezen. Remdelen gaan vaak vastzitten welke er voor zorgen dat een van de wielen zwaarder draait. Dit resulteert in een hoog brandstofverbruik en een hoge slijtage aan de remdelen. Ook uitlaatdelen en roetfilters dragen bij aan het brandstofverbruik en milieu.

Ramen open en airco

Met de ramen open rijden of met de airco aan kan een energieverbruik van 15% extra opleveren. Door open ramen heeft de bedrijfsauto meer luchtweerstand wat meer brandstof kost.  In het geval van de airco zorgt de aircopomp voor een extra belasting aan de motor. Ook dit zorgt voor een hoger brandstofverbruik.

Zuinige technieken

Er zijn verschillende autofabrikanten die technieken hebben bedacht waardoor de bedrijfsauto zelf ook zuiniger rijdt.

Volkswagen heeft de BlueMotion ontwikkeld. De BlueMotion technologie kenmerkt zich door allerlei factoren die een rol kunnen spelen in het zuiniger rijden.

Zo is er een DSG (direct shift gear) welke een automatische versnellingsbak is. Deze DSG heeft tegenwoordig 7 versnellingen waardoor sneller doorschakelen mogelijk is en altijd op het juiste moment gebeurt.

Het start/stop systeem zorgt dat de motor automatisch afslaat bij het stoplicht. Dit gebeurt alleen als de auto in de neutrale versnelling staat.

Het recuperatief remsysteem zorgt ervoor dat er tijdens het remmen energie terug gewonnen wordt. Er zit een soort van extra dynamo bij de wielen welke fungeren als remvertraging en tegelijkertijd energie opwekken welke weer aan de accu doorgegeven wordt.

Opel kent ook haar zuinige technologie welke Ecoflex wordt genoemd. Zo hebben tegenwoordig steeds meer merken hun eigen naampje er aan gehangen.